TeqNow

Additive manufacturing


Additive Manufacturing wordt in de volksmond vaak 3D-printen genoemd. 3D-printen staat de laatste jaren fors in de belangstelling en is een van de vele technieken die onder Additive Manufacturing vallen.

Bij het produceren van producten kan op twee verschillende manieren worden gewerkt. Men kan beginnen met een stuk standaard materiaal en vervolgens zoveel materiaal weghalen, totdat het gewenste product overblijft. In deze categorie zitten o.a. alle verspaningstechnieken. Een andere methode is om ergens steeds materiaal aan toe te voegen, totdat het gewenste product is verkregen. In dit geval hebben we het over additive manufacturing technieken. Tot deze groep behoren o.a. de 3D-printtechnieken, lasercladden en electroformeren.

Additive manufacturing technieken worden vaak op één hoop gegooid waardoor veel spraakverwarring ontstaat. De technieken om kunststofproducten te vormen verschillen nogal van die voor het vormen van metalen producten. Daarnaast kunnen technieken ingezet worden om direct een product te vormen of om eerst bijvoorbeeld een model te printen dat vervolgens gebruikt kan worden om een metalen product te vormen.

Technieken

Er bestaat in de werelden van het 3D-printen niet één technologie. Er zijn meerdere additieve manufacturing technologieën, elk met hun eigen specifieke eigenschappen, materialen en toepassingsgebieden. En met hun beperkingen, want die zijn er ook. De verschillende technieken voor 3D-printen op een rijtje:

Zwitserse drones bouwen touwbrug

  • 27 september 2016
Zwitserse drones bouwen touwbrug

Onderzoekers van de ETH Zürich zijn er in geslaagd om drones een touwbrug te laten maken die zo sterk is dat een mens erover kan lopen. De brug is vervaardigd van Dyneema-touw. Dyneema is een materiaal met een zeer laag gewicht, maar een zeer hoge sterkte. Hierdoor is het ideaal als bouwmateriaal voor vliegende robots.

De universiteit had een proefopstelling gemaakt met twee metalen steigers waartussen de vliegende robots autonoom een brug moesten maken. De brug die door de drones is gebouwd is 7,4 meter lang en bestaat uit negen touwdelen. De robots hebben door middel van knoop- en vlechttechnieken de brug vervaardigd. In totaal is er ongeveer 120 meter Dyneema gebruikt voor de constructie.

Belangrijke stap
Het team van ETH ziet het project als een belangrijke stap in de richting van luchtbouw door robots. Het uiteindelijke doel is om op grote schaal dragende delen in de lucht te kunnen laten bouwen door robots.

De drones
De vliegende drones waren quadrotor-helikopters, uitgerust met een gemotoriseerde spoel. Hiermee waren de drones in staat om de spanning van het touw tijdens de bouw te beïnvloeden. Een plastic buis geleidde het touw naar een lossingspunt tussen twee propellers in. Er werd goed rekening gehouden met externe krachten en de trekkracht van het touw, zodat de robots netjes bleven vliegen.

Print
Categories: Robotisering
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x
soap2day