TeqNow

Additive manufacturing


Additive Manufacturing wordt in de volksmond vaak 3D-printen genoemd. 3D-printen staat de laatste jaren fors in de belangstelling en is een van de vele technieken die onder Additive Manufacturing vallen.

Bij het produceren van producten kan op twee verschillende manieren worden gewerkt. Men kan beginnen met een stuk standaard materiaal en vervolgens zoveel materiaal weghalen, totdat het gewenste product overblijft. In deze categorie zitten o.a. alle verspaningstechnieken. Een andere methode is om ergens steeds materiaal aan toe te voegen, totdat het gewenste product is verkregen. In dit geval hebben we het over additive manufacturing technieken. Tot deze groep behoren o.a. de 3D-printtechnieken, lasercladden en electroformeren.

Additive manufacturing technieken worden vaak op één hoop gegooid waardoor veel spraakverwarring ontstaat. De technieken om kunststofproducten te vormen verschillen nogal van die voor het vormen van metalen producten. Daarnaast kunnen technieken ingezet worden om direct een product te vormen of om eerst bijvoorbeeld een model te printen dat vervolgens gebruikt kan worden om een metalen product te vormen.

Technieken

Er bestaat in de werelden van het 3D-printen niet één technologie. Er zijn meerdere additieve manufacturing technologieën, elk met hun eigen specifieke eigenschappen, materialen en toepassingsgebieden. En met hun beperkingen, want die zijn er ook. De verschillende technieken voor 3D-printen op een rijtje:

Verkeerde oplossing werkt contraproductief

Mogelijkheden robotinstallatie

  • 27 juni 2019
Verkeerde oplossing werkt contraproductief

Een industriële robot kan van grote toegevoegde waarde zijn voor de productie. Ondanks deze potentie komen de mogelijkheden van een robotinstallatie vaak onvoldoende tot zijn recht. Dikwijls komt dat doordat nét de verkeerde keuzes worden gemaakt. De juiste robotoplossing voor een specifieke oplossing vraagt om een gedegen voorbereiding. 

Veel ondernemers voelen de maatschappelijke druk om te robotiseren. 'Als je nu niet robotiseert, mis je straks de boot en verlies je jouw concurrentiepositie', is hierbij het motto. Hierdoor komen veel ondernemers in de verleiding om snel, zonder een gerichte voorbereiding, een robotsysteem aan te schaffen. In deze gevallen wordt de aanschaf van een robot als doel gezien en niet als middel om een hoger doel te realiseren. Robots die zonder de juiste voorbereidingen worden aangeschaft, leveren vaak slechts een beperkte bijdrage aan het versterken van de concurrentiepositie. In sommige gevallen wordt een dergelijk systeem zelfs contraproductief. Meer lezen? Zie: Verkeerde oplossing werkt contraproductief. Dit artikel staat in Metaal & Techniek van juni 2019. 

Print
Categories: Robotisering
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x
soap2day