TeqNow

Additive manufacturing


Additive Manufacturing wordt in de volksmond vaak 3D-printen genoemd. 3D-printen staat de laatste jaren fors in de belangstelling en is een van de vele technieken die onder Additive Manufacturing vallen.

Bij het produceren van producten kan op twee verschillende manieren worden gewerkt. Men kan beginnen met een stuk standaard materiaal en vervolgens zoveel materiaal weghalen, totdat het gewenste product overblijft. In deze categorie zitten o.a. alle verspaningstechnieken. Een andere methode is om ergens steeds materiaal aan toe te voegen, totdat het gewenste product is verkregen. In dit geval hebben we het over additive manufacturing technieken. Tot deze groep behoren o.a. de 3D-printtechnieken, lasercladden en electroformeren.

Additive manufacturing technieken worden vaak op één hoop gegooid waardoor veel spraakverwarring ontstaat. De technieken om kunststofproducten te vormen verschillen nogal van die voor het vormen van metalen producten. Daarnaast kunnen technieken ingezet worden om direct een product te vormen of om eerst bijvoorbeeld een model te printen dat vervolgens gebruikt kan worden om een metalen product te vormen.

Technieken

Er bestaat in de werelden van het 3D-printen niet één technologie. Er zijn meerdere additieve manufacturing technologieën, elk met hun eigen specifieke eigenschappen, materialen en toepassingsgebieden. En met hun beperkingen, want die zijn er ook. De verschillende technieken voor 3D-printen op een rijtje:

Schoenproductie Adidas terug in Duitsland dankzij robots

  • 13 juni 2016
Schoenproductie Adidas terug in Duitsland dankzij robots

Adidas haalt de schoenproductie weer terug naar Duitsland. Het schoenenmerk realiseert dat met behulp van een geavanceerde robot-productielijn. Zolen en bovenkanten worden automatisch gefabriceerd en aan elkaar vastgestikt. Adidas bouwt aan een grote fabriek vlakbij Ansbach, die in het derde kwartaal van dit jaar de eerste 500 paar schoenen moet produceren. Vanaf 2017 start dan de grootschalige productie.

Een robot doet ongeveer vijf uur over het maken van een paar sportschoenen. De doorlooptijd voor één paar schoenen in een fabriek met medewerkers is enkele weken. Adidas kan nu ook schoenfabrieken bouwen die dicht in de buurt staan van de belangrijkste afzetmarkten. Dat bespaart kosten besparen door enkel schoenen te maken waar het meeste vraag naar is. Dit voorkomt ook dat er aan het eind van een modeseizoen veel overschot richting outlets verdwijnt, wat de winst ten goede komt.

Adidas heeft zich niet als doel gesteld om de fabricage volledig te automatiseren. Ook gaat Adidas niet direct contracten met schoenfabrieken in Azië opzeggen.

Bron: Financial Times

Print
Categories: Robotisering
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x
soap2day