TeqNow

Additive manufacturing


Additive Manufacturing wordt in de volksmond vaak 3D-printen genoemd. 3D-printen staat de laatste jaren fors in de belangstelling en is een van de vele technieken die onder Additive Manufacturing vallen.

Bij het produceren van producten kan op twee verschillende manieren worden gewerkt. Men kan beginnen met een stuk standaard materiaal en vervolgens zoveel materiaal weghalen, totdat het gewenste product overblijft. In deze categorie zitten o.a. alle verspaningstechnieken. Een andere methode is om ergens steeds materiaal aan toe te voegen, totdat het gewenste product is verkregen. In dit geval hebben we het over additive manufacturing technieken. Tot deze groep behoren o.a. de 3D-printtechnieken, lasercladden en electroformeren.

Additive manufacturing technieken worden vaak op één hoop gegooid waardoor veel spraakverwarring ontstaat. De technieken om kunststofproducten te vormen verschillen nogal van die voor het vormen van metalen producten. Daarnaast kunnen technieken ingezet worden om direct een product te vormen of om eerst bijvoorbeeld een model te printen dat vervolgens gebruikt kan worden om een metalen product te vormen.

Technieken

Er bestaat in de werelden van het 3D-printen niet één technologie. Er zijn meerdere additieve manufacturing technologieën, elk met hun eigen specifieke eigenschappen, materialen en toepassingsgebieden. En met hun beperkingen, want die zijn er ook. De verschillende technieken voor 3D-printen op een rijtje:

Samenwerking tussen mens, machine en industriële processen

  • 27 september 2015
Samenwerking tussen mens, machine en industriële processen

De autobranche wordt geconfronteerd met fundamentele veranderingen. Naast de elektrificatie van de aandrijflijn en autonoom rijden is het vooral de digitalisering die dit veranderingsproces voortstuwt. Deze combinatie van fysiek en digitaal staat ook wel bekend als ‘Industrie 4.0’. Het realtime combineren van alle waarde-elementen in één netwerk is voor Mercedes-Benz nu al meer dan slechts een visie. Maar hoe ver die digitale productie ook gaat, de nadruk blijft altijd liggen op mensen: de klanten en de medewerkers.

“Alle belangrijke trends in de auto-industrie worden al gedreven door digitalisering, of stuwen zichzelf voort. Ons doel is om ook op het gebied van digitale technologieën ’s werelds meest toonaangevende en innovatieve autofabrikant te zijn”, verklaart Dr. Dieter Zetsche, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Hoofd van Mercedes-Benz Personenwagens.

Digitale revolutie
Het potentieel van de digitale revolutie is gigantisch: als mens, machine en industriële processen op intelligente wijze aan elkaar worden gekoppeld, kunnen individuele kwaliteitsproducten sneller worden ontwikkeld en kunnen de productie en productiekosten competitiever worden gemaakt. Bij Mercedes-Benz gaat het om de echte samenwerking tussen robots en mensen onder de regie van mensen. De directe samenwerking tussen mensen en robots betekent dat de cognitieve superioriteit van mensen idealiter wordt gecombineerd met de kracht, duurzaamheid en betrouwbaarheid van robots. Die samenwerking voorziet in verschillende doelstellingen: een hogere kwaliteit, een verhoogde productie, nieuwe mogelijkheden op ergonomisch gebied en leeftijdsafhankelijk werk.

De ‘smart factory’ vormt de kern van de digitalisering van de gehele onderneming. In de smart factory worden de producten, machines en de complete omgeving aan elkaar gekoppeld en verbonden met het internet. Mercedes-Benz hanteert vijf belangrijke doelstellingen voor de smart factory namelijk grotere flexibiliteit, verhoogde efficiëntie, hogere snelheid, aantrekkelijke werkomgeving en actieve interactie tussen mens en machine.

Print
Categories: Robotisering
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x
soap2day