TeqNow

Additive manufacturing


Additive Manufacturing wordt in de volksmond vaak 3D-printen genoemd. 3D-printen staat de laatste jaren fors in de belangstelling en is een van de vele technieken die onder Additive Manufacturing vallen.

Bij het produceren van producten kan op twee verschillende manieren worden gewerkt. Men kan beginnen met een stuk standaard materiaal en vervolgens zoveel materiaal weghalen, totdat het gewenste product overblijft. In deze categorie zitten o.a. alle verspaningstechnieken. Een andere methode is om ergens steeds materiaal aan toe te voegen, totdat het gewenste product is verkregen. In dit geval hebben we het over additive manufacturing technieken. Tot deze groep behoren o.a. de 3D-printtechnieken, lasercladden en electroformeren.

Additive manufacturing technieken worden vaak op één hoop gegooid waardoor veel spraakverwarring ontstaat. De technieken om kunststofproducten te vormen verschillen nogal van die voor het vormen van metalen producten. Daarnaast kunnen technieken ingezet worden om direct een product te vormen of om eerst bijvoorbeeld een model te printen dat vervolgens gebruikt kan worden om een metalen product te vormen.

Technieken

Er bestaat in de werelden van het 3D-printen niet één technologie. Er zijn meerdere additieve manufacturing technologieën, elk met hun eigen specifieke eigenschappen, materialen en toepassingsgebieden. En met hun beperkingen, want die zijn er ook. De verschillende technieken voor 3D-printen op een rijtje:

Robots en mensen werken goed samen

  • 30 juni 2016
Robots en mensen werken goed samen

De robots in de Ford-fabriek in Keulen kunnen goed samenwerken met hun menselijke collega’s. Er zijn geen kooien of andere traditionele beschermingsmaatregelen nodig. Ford zet de robots in bij de montagelijn voor schokdempers van hun Fiesta-model.

De lichtgewicht robots zijn volledig geïntegreerd in de assemblagelijn. Karl Anton, directeur ‘Vehicle Operations’ bij Ford Europa: “De Ford Fiesta-productie in Keulen is ’s werelds eerste Ford-fabriek die is gebaseerd op deze innovatieve technologie.”De robot betekent voor de monteurs van de schokdempers een behoorlijke ergonomische vooruitgang. Voorheen werkten de medewerkers veel boven hun hoofd, wat een zware fysieke belasting is. Daarnaast moesten ze tegelijk de schokdemper en een luchtaangedreven schroevendraaier vasthouden. Het nieuwe systeem helpt hen hierbij.

Veiligheid
Volgens Ford is de samenwerkende lichtgewicht robot uitgerust met de modernste sensortechnologie. Bij de minste aanraking door het personeel zal de robotarm zich terugtrekken. Daarom is het niet noodzakelijk een beschermrooster te plaatsen of beschermende kleding te dragen. De samenwerking tussen mens en machine verloopt soepel. Eerst plaatst de medewerker de schokdemper en de schroeven in het nieuwe systeem en geeft de robot door aanraking een impuls. Daarna wijkt de robotarm eerst iets terug en kijkt daarna met een ingebouwde camera de juistheid van de positie van de schokdemper.

Indien alles in orde is beweegt de robot zich automatisch richting de wielkast van de carrosserie. Daar controleert de medewerker nogmaals de positie van de schokdemper en geeft de robot via een handgreep het signaal om de schroeven vast te draaien.

Uitbreiding
Op dit moment zet Ford in de montage van de Fiesta vier lichtgewicht samenwerkende robots in. Een uitbreiding sluit Karl Anton echter niet uit. “We onderzoeken momenteel verdere mogelijkheden voor het gebruik van collaboratieve systemen. Het belangrijkste blijft echter dat niet alleen de efficiëntie, maar ook de ergonomie en workflows verbeterd worden.

bron: Automobil Industrie

Print
Categories: Robotisering
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x
soap2day