TeqNow

Nieuwe producten en diensten voor de maakindustrie


Nederland heeft een hele goede uitgangspositie voor waterstof/elektrolyserproductie vanwege... Er zijn nog veel benodigde technologieën die nog in de kinderschoenen staan. Het gaat bijvoorbeeld om de volgende technologieën:

[Stacks en membranen] als je nog verder inzoomt op de elektrolysers en brandstofcellen:

Waterstof en zuurstof worden door een membraan van elkaar gescheiden. Het membraam bestaat uit een elektrolyt PEMFC (Proton Exchange Membrane FC), hiervoor kunnen verschillende stoffen gebruikt worden.

[Verbeteren rendement omzetting]

[electrodes]

Om PEM electrolysers te maken, zijn electrodes nodig van platina of iridium (een van de 6 PGMs (Platina Group Metal). Vanwege de schaarste wordt er veel onderzoek gedaan om de benodigde hoeveelheid te verlagen en de recyclebaarheid van iridium te verbeteren.

 

[tankstations]

Bij de eerste generatie waterstofstations wordt waterstof in drukcilinders aangevoerd. De druk wordt vervolgens zodanig aangepast dat auto’s ermee getankt kunnen worden. Bij de nieuwste tankstations, wordt de waterstof ter plaatse geproduceerd uit water en elektriciteit.

[explosie veiligheid]

[Goede afdichtingen, lassen]

[zuiver water]

[meetinstrumenten, detectie ]

[Toepassen van waterstof voor warmtevraag in de industrie] geschikt maken van branders

[koeling]

[elektronica]


PSA tekent 3D-printingdeal

  • 29 september 2016
PSA tekent 3D-printingdeal

Automobielfabrikant PSA Peugeot (Peugeot, Citroën en DS) kiest voor 3D-printing als productiemethode. Met een jaaromzet van €54 miljard en een innovatief DNA is dit bedrijf een invloedrijke voorloper op de automarkt.

PSA heeft een letter of intent getekend met Divergent 3D uit Los Angeles. Divergent 3D is volledig toegewijd aan het revolutioneren van de auto-industrie door het ontwerpen en fabriceren van complexe auto’s met extreem lage emissies. 3D-printing speelt hierbij een grote rol.

Met het partnership tussen Divergent 3D en PSA Peugeot ontstaat de mogelijkheid om via 3D-printing veel goedkopere en efficiëntere onderdelen en uiteindelijk gehele auto’s te fabriceren.

PSA Peugeot is ervan overtuigd dat deze technologie het mogelijk gaat maken om het gewicht van auto’s terug te brengen, flexibelere en complexere designs te maken en auto’s op maat te kunnen produceren. Dit zou een radicale verandering van de industrie betekenen.

> Lees het hele artikel.

Bron: 3Dprint Magazine

Print
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Contact

Heeft u een vraag?
Stuur gewoon een mail
naar info@teqnow.nl

Publicaties

3D Printing

test idas ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie4 ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie5 ►

27 september 2016
3D Printing

12
soap2day