TeqNow

Opslag

Waterstof is bij kamertemperatuur gasvormig. De energie die een liter waterstof gas kan bevatten is heel beperkt. Daarom wordt het gas over het algemeen gecomprimeerd onder hoge druk. 

70MPa (700 bar) is een veel voorkomende waarde. De dichtheid bij die druk en 20* is 60 kg/m3. Pas bij heel lage temperatuur, 20K, wordt het vloeibaar en is er veel minder volume per kg nodig en geen hoge druk. Maar zelfs dan is de capaciteit veel lager dan van een liter benzine.

In Noord Nederland wordt druk gewerkt aan opslag van waterstof in zout cavernes. Technische installaties houden de inhoud op de juiste druk.

Naast druk verhogen of temperatuur verlagen kan waterstof ook aan een ‘drager’ worden gebonden voor opslag. Waterstof wordt dan omgezet in een (vloei)stof die gemakkelijker kan worden gehanteerd. Dit worden synthetische brandstoffen genoemd. Bijvoorbeeld ammoniak of synthetisch methaan CH4. Helaas is dit weer ongunstig wat betreft het ontstaan van broeikasgassen bij de verdere verwerking. De drager kan ook een metaalpoeder zijn dat met waterstof wordt omgezet naar een stof die meer energie bevat en de energie kan later weer vrij komen.

 

Robot versnelt werkzaamheden Galecopperbrug

  • 28 september 2015
Robot versnelt werkzaamheden Galecopperbrug

Door de inzet van een robot bij de dekplaatreparatie van de op één na drukste brug van Nederland is veel tijd bespaard. Dit succes is voor VolkerRail, de opdrachtgever, zelfs een reden om octrooi aan te vragen op dit renovatieonderdeel.

De renovatie van de Galecopperbrug die dagelijks 200.000 voertuigen draagt is logistiek gezien een hele uitdaging. De brug wordt daarom afgesloten op momenten dat dit voor de minste overlast zorgt. Daarnaast is de renovatietijd slechts kort.

Octrooi aangevraagd
Eén van de werkzaamheden is de dekplaatreparatie in het stalen brugdek. Voorheen verrichtte VolkerRail dergelijke reparaties met drie ijzerwerkers/handlassers, maar nu er meer snelheid vereist is benaderde de aannemer Metaalunielid RobWelding. Nog niet eerder durfde een aannemer op een Nederlandse brug dergelijke werkzaamheden met een robot te doen. Vanaf 29 april staat de robot op de brug en het gerobotiseerde booglassen en plasmasnijden verloopt helemaal volgens plan! Omdat VolkerRail met de robot een aantoonbaar goed product kan borgen en ook veel tijdwinst boekt, is hiervoor zelfs octrooi aangevraagd. Door de robotinzet wordt omgevingsoverlast ook tot een minimum beperkt. Het project loopt niet alleen sneller, de robot levert ook een constante kwaliteit.’
Het werk aan de Galecopperbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Galecom. Galecom bestaat uit de VolkerWessels-ondernemingen VolkerInfra, KWS Infra, Van Hattum en Blankevoort, Vialis en VolkerRail.

Print
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Contact

Heeft u een vraag?
Stuur gewoon een mail
naar info@teqnow.nl

Publicaties

3D Printing

test idas ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie4 ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie5 ►

27 september 2016
3D Printing

12
soap2day