TeqNow

Opslag

Waterstof is bij kamertemperatuur gasvormig. De energie die een liter waterstof gas kan bevatten is heel beperkt. Daarom wordt het gas over het algemeen gecomprimeerd onder hoge druk. 

70MPa (700 bar) is een veel voorkomende waarde. De dichtheid bij die druk en 20* is 60 kg/m3. Pas bij heel lage temperatuur, 20K, wordt het vloeibaar en is er veel minder volume per kg nodig en geen hoge druk. Maar zelfs dan is de capaciteit veel lager dan van een liter benzine.

In Noord Nederland wordt druk gewerkt aan opslag van waterstof in zout cavernes. Technische installaties houden de inhoud op de juiste druk.

Naast druk verhogen of temperatuur verlagen kan waterstof ook aan een ‘drager’ worden gebonden voor opslag. Waterstof wordt dan omgezet in een (vloei)stof die gemakkelijker kan worden gehanteerd. Dit worden synthetische brandstoffen genoemd. Bijvoorbeeld ammoniak of synthetisch methaan CH4. Helaas is dit weer ongunstig wat betreft het ontstaan van broeikasgassen bij de verdere verwerking. De drager kan ook een metaalpoeder zijn dat met waterstof wordt omgezet naar een stof die meer energie bevat en de energie kan later weer vrij komen.

 

PSA tekent 3D-printingdeal

  • 29 september 2016
PSA tekent 3D-printingdeal

Automobielfabrikant PSA Peugeot (Peugeot, Citroën en DS) kiest voor 3D-printing als productiemethode. Met een jaaromzet van €54 miljard en een innovatief DNA is dit bedrijf een invloedrijke voorloper op de automarkt.

PSA heeft een letter of intent getekend met Divergent 3D uit Los Angeles. Divergent 3D is volledig toegewijd aan het revolutioneren van de auto-industrie door het ontwerpen en fabriceren van complexe auto’s met extreem lage emissies. 3D-printing speelt hierbij een grote rol.

Met het partnership tussen Divergent 3D en PSA Peugeot ontstaat de mogelijkheid om via 3D-printing veel goedkopere en efficiëntere onderdelen en uiteindelijk gehele auto’s te fabriceren.

PSA Peugeot is ervan overtuigd dat deze technologie het mogelijk gaat maken om het gewicht van auto’s terug te brengen, flexibelere en complexere designs te maken en auto’s op maat te kunnen produceren. Dit zou een radicale verandering van de industrie betekenen.

> Lees het hele artikel.

Bron: 3Dprint Magazine

Print
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Contact

Heeft u een vraag?
Stuur gewoon een mail
naar info@teqnow.nl

Publicaties

3D Printing

test idas ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie4 ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie5 ►

27 september 2016
3D Printing

12
soap2day