TeqNow

Opslag

Waterstof is bij kamertemperatuur gasvormig. De energie die een liter waterstof gas kan bevatten is heel beperkt. Daarom wordt het gas over het algemeen gecomprimeerd onder hoge druk. 

70MPa (700 bar) is een veel voorkomende waarde. De dichtheid bij die druk en 20* is 60 kg/m3. Pas bij heel lage temperatuur, 20K, wordt het vloeibaar en is er veel minder volume per kg nodig en geen hoge druk. Maar zelfs dan is de capaciteit veel lager dan van een liter benzine.

In Noord Nederland wordt druk gewerkt aan opslag van waterstof in zout cavernes. Technische installaties houden de inhoud op de juiste druk.

Naast druk verhogen of temperatuur verlagen kan waterstof ook aan een ‘drager’ worden gebonden voor opslag. Waterstof wordt dan omgezet in een (vloei)stof die gemakkelijker kan worden gehanteerd. Dit worden synthetische brandstoffen genoemd. Bijvoorbeeld ammoniak of synthetisch methaan CH4. Helaas is dit weer ongunstig wat betreft het ontstaan van broeikasgassen bij de verdere verwerking. De drager kan ook een metaalpoeder zijn dat met waterstof wordt omgezet naar een stof die meer energie bevat en de energie kan later weer vrij komen.

 

Brug uit 3D-printer

  • 28 september 2015
Brug uit 3D-printer

De eerste 3D-geprinte brug in de wereld komt mogelijk in Amsterdam. Dat maakten bouwbedrijf Heijmans en de Nederlandse startup MX3D bekend. De bouw van de brug is een staaltje vernuft dat wereldwijd nog niet eerder is vertoond. Tijdens het printen wordt gebruik gemaakt van een speciale robot die het mogelijk maakt om enorme objecten te printen. Het resultaat is een stalen brug die over een gracht in de historische binnenstad komt te liggen.

MX3D zet daarmee een stap die tegengesteld is aan de algemene trend in 3D-printen. Volgens MX3D richten de meeste bedrijven zich op het printen van kleine, op maat gemaakte voorwerpen, zoals gespecialiseerde onderdelen voor medische of industriële toepassingen. MX3D wil de brug op locatie printen. De robot begint op de ene oever en maakt al printend de oversteek naar de andere kant. De printer brengt het metaal naar een temperatuur van 1200 graden Celsius en bouwt de brug druppeltje voor druppeltje op. Daarvoor is nog wel de toestemming van de gemeente Amsterdam nodig. Mocht die er niet komen, dan print MX3D de brug in een grote loods. De brug moet dan via het water naar de locatie in de binnenstad worden vervoerd. Amsterdam maakt in september bekend waar de brug wordt geplaatst.

 Ingenieurs van Heijmans helpen mee om de benodigde vergunningen rond te krijgen. Ook rekenen de ingenieurs mee met ontwerper Joris Laarmans om ervoor te zorgen dat de brug straks sterk genoeg is voor het verkeer. Heijmans onderstreept met de samenwerking de ambitie om voorop te lopen bij innovaties in de bouw.

De printtechnologie geeft ontwerpers eindeloos veel nieuwe mogelijkheden, maar het grootste voordeel is dat er geen materiaal wordt verspild. In 2017 moet de brug klaar zijn.

Bron: MX3D

Print
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Contact

Heeft u een vraag?
Stuur gewoon een mail
naar info@teqnow.nl

Publicaties

3D Printing

test idas ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie4 ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie5 ►

27 september 2016
3D Printing

12
soap2day