TeqNow

Opslag

Waterstof is bij kamertemperatuur gasvormig. De energie die een liter waterstof gas kan bevatten is heel beperkt. Daarom wordt het gas over het algemeen gecomprimeerd onder hoge druk. 

70MPa (700 bar) is een veel voorkomende waarde. De dichtheid bij die druk en 20* is 60 kg/m3. Pas bij heel lage temperatuur, 20K, wordt het vloeibaar en is er veel minder volume per kg nodig en geen hoge druk. Maar zelfs dan is de capaciteit veel lager dan van een liter benzine.

In Noord Nederland wordt druk gewerkt aan opslag van waterstof in zout cavernes. Technische installaties houden de inhoud op de juiste druk.

Naast druk verhogen of temperatuur verlagen kan waterstof ook aan een ‘drager’ worden gebonden voor opslag. Waterstof wordt dan omgezet in een (vloei)stof die gemakkelijker kan worden gehanteerd. Dit worden synthetische brandstoffen genoemd. Bijvoorbeeld ammoniak of synthetisch methaan CH4. Helaas is dit weer ongunstig wat betreft het ontstaan van broeikasgassen bij de verdere verwerking. De drager kan ook een metaalpoeder zijn dat met waterstof wordt omgezet naar een stof die meer energie bevat en de energie kan later weer vrij komen.

 

3D printed mini jet engine: 33000 RPM

  • 16 juni 2015
3D printed mini jet engine: 33000 RPM

Consider it a jet engine for the Oompa-Loompas. GE engineers working on the future of aircraft manufacturing recently showed off some of their capabilities. They made a simple 3D-printed mini jet engine that roared at 33,000 rotations per minute.

The backpack-sized jet engine was built by a team of technicians, machinists and engineers who work at a GE Aviation’s Additive Development Center outside Cincinnati, a lab focused on developing additive manufacturing, a next-generation technique that can make complex 3D structures by melting metal powder layer upon layer. They built the engine over the course of several years to test the technology’s abilities and to work on a side project together.

The GE team couldn’t build the complexity of a whole commercial aircraft engine into their working model. Instead, they got plans for a simpler engine developed for remote control model planes and customized them for their 3D printing machines. Their final product measures around a foot long by about eight inches tall. When they were finished, they mounted it inside a test cell typically used to try out full-scale engines and fired it up.

Print
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Contact

Heeft u een vraag?
Stuur gewoon een mail
naar info@teqnow.nl

Publicaties

3D Printing

test idas ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie4 ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie5 ►

27 september 2016
3D Printing

12
soap2day