TeqNow

Brandstofcel

Waterstof wil van nature graag reageren met andere elementen:

In een brandstofcel vindt deze reactie gecontroleerd plaats, zodat de energie benut kan worden:

    Schematische weergave brandstofcel

De werking van een brandstofcel is gebaseerd op een scheikundig proces, en wordt uitgelegd in deze teqlog brandstofcel. 

Brandstofcellen vindt je ook terug in voertuigen op waterstof. De waterstof die getankt wordt bij het tankstation, wordt in de brandstofcel omgezet naar elektriciteit waarmee de elektromotor wordt aangedreven. Dit wordt FCEV of FCV genoemd, een afkorting van Fuel Cell Electric vehicle) en is dus een andere technologie dan het toevoegen van waterstof aan een verbrandingsmotor of Internal Combustion Engine (ICE). Kleine voertuigen kunnen ook een conventionele accu gebruiken om een minimale actie radius te hebben met de elektromotor. Bij vrachtwagens zou het gewicht en de kosten van accu’s veel te hoog worden, maar met waterstof is elektrificeren wel mogelijk.


 

3D printed mini jet engine: 33000 RPM

  • 16 juni 2015
3D printed mini jet engine: 33000 RPM

Consider it a jet engine for the Oompa-Loompas. GE engineers working on the future of aircraft manufacturing recently showed off some of their capabilities. They made a simple 3D-printed mini jet engine that roared at 33,000 rotations per minute.

The backpack-sized jet engine was built by a team of technicians, machinists and engineers who work at a GE Aviation’s Additive Development Center outside Cincinnati, a lab focused on developing additive manufacturing, a next-generation technique that can make complex 3D structures by melting metal powder layer upon layer. They built the engine over the course of several years to test the technology’s abilities and to work on a side project together.

The GE team couldn’t build the complexity of a whole commercial aircraft engine into their working model. Instead, they got plans for a simpler engine developed for remote control model planes and customized them for their 3D printing machines. Their final product measures around a foot long by about eight inches tall. When they were finished, they mounted it inside a test cell typically used to try out full-scale engines and fired it up.

Print
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Contact

Heeft u een vraag?
Stuur gewoon een mail
naar info@teqnow.nl

Publicaties

3D Printing

test idas ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie4 ►

27 september 2016
3D Printing

Publicatie5 ►

27 september 2016
3D Printing

12
soap2day