TeqNow

Datagedreven ondernemen?

Datagedreven ondernemen?

Stuur met data!

  • 3 december 2019

Datagedreven ondernemen

Sturen op basis van feiten. Het iedere dag iets beter willen doen. Beter willen presteren dan de industriebenchmark. ‘In control’ zijn en tegelijkertijd investeren in innovatie. Het zijn kenmerken van datagedreven ondernemingen. In dit artikel leest u hoe u een vliegende start maakt met datagedreven sturen.

De noodzaak van datagedreven ondernemen

Wilt u uw organisatie toekomstbestendig maken, digitale ontwikkelingen en duurzaamheidsopgaven aankunnen, de kosten acceptabel houden en de prestaties van uw organisatie verhogen? Dan ontkomt u niet aan datagedreven sturen. Dat kan aan de hand van de vijf niveaus van data-analyse.

De verandering van het ene naar het andere niveau is geen eenvoudige opgave. U heeft de handen al vol aan de huidige eisen van medewerkers, overheid, klanten en toeleveranciers. Nadenken over toekomstige eisen schiet er dan vaak bij in. Wellicht staat u aan de vooravond van een nieuwe investeringen in productiecapaciteit of energiebesparende maatregelen. Het toepassen van datagedreven sturen, en daarmee het verhogen van het niveau van data-analyse binnen uw organisatie, levert belangrijke inzichten op.

De onderstaande zeven bouwstenen zijn van belang als u uw organisatie datagedreven wilt maken:

  • Werk aan een data-cultuur
  • Werf data-expertise
  • Creëer een data-architectuur
  • Kies voor een Agile-aanpak
  • Bied ruimte voor experimenten
  • Creëer draagvlak op alle managementlagen
  • Start vandaag!

De bovenstaande bouwstenen helpen u datagedreven werken binnen uw organisatie op te pakken. Echter het implementeren van datagedreven sturen kan al snel het karakter van een veelkoppig monster hebben. Het raakt onderwerpen als:

  • Domein-expertise
  • Gegevensmanagement en Datakwaliteit
  • Verandermanagement
  • Management sensitiviteit
  • Informatiearchitectuur
  • ICT
  • Informatieveiligheid en privacybescherming
  • Data-architectuur en analyse
  • Projectmanagement

Belangrijk startpunt is het benoemen van een data-team. De basis van dit team kan best bestaan uit enthousiastelingen uit uw organisatie, maar afhankelijk van de reikwijdte van het onderwerp en de ambities geldt voor de meeste organisaties dat ze daarbij aanvullende externe expertises nodig hebben. Een voordeel daarvan is dat u daarmee niet alleen specialistische kennis, maar ook extra beschikbaarheid in huis haalt. Externe leden van uw datateam worden niet opgeslokt door andere belangrijke zaken in uw organisatie. Juist in de opstartfase is die toewijding belangrijk om de motor draaiende te houden.

Meer weten over datagedreven ondernemen? Vraag het boekje “Big Data - Groeikansen voor het MKB” aan. Klik hier voor het boekje!

Please login or register to post comments.